Jaki napęd do bramy?
Wybór napędu do bramy nie jest prostą decyzją. Wiele zależy od naszych oczekiwań oraz od typu bramy (brama garażowa, skrzydłowa, przesuwna). Wybór napędu do bramy zależy od kilku czynników, które warto wziąć pod uwagę.
Napęd do bramy – jak często będzie w użyciu?
Tak zwana żywotność napędu do bramy ma kluczowe znaczenie. W tym miejscu warto wprowadzić pojęcie “cyklu na dobę”. Co to takiego? Otóż rzecz sprowadza się do wartości średniej. I tak – jeśli jeden dzień w tygodniu otwieramy bramę np. 6 razy, a w pozostałych dniach tygodnia tylko 2 razy, to średnia wynosi 3 cykle/dobę. Dlaczego o tym piszemy? Piszemy o tym, ponieważ może was o to zapytać sprzedawca i warto abyście byli przygotowani na taką ewentualność. Odpowiedź będzie miała bezpośredni wpływ na wybór napędu do bramy.
I tak: jeśli brama otwierała się będzie dziesiątki razy w cyklu dobowym, oznacza to, że potrzebujecie najwyższej klasy. Taka sytuacja może mieć miejsce na przykład wtedy, kiedy jako wspólnota mieszkaniowa dokonujecie wyboru napędu do bramy wjazdowej na parking przed waszym blokiem. Warto również w takim wypadku zatroszczyć się o pamięć sterownika napędu do bramy. Ma ona wpływ na możliwość zapamiętania przez urządzenie odpowiedniej liczby pilotów do napędu do bramy.
Napęd do bramy niższej klasy będzie odpowiedni np. na działkę, na której bywam raz w tygodniu lub rzadziej.
Napęd do bramy – instalacja, dostępność przewodów elektrycznych
Tradycyjnie zasilany napęd do bramy to konieczność uprzedniego zaplanowania położenia ziemnego przewodu zasilającego. Oczywiście można zastosować również setkę komputerową. To da możliwość wykorzystania podłączenia napędu do bramy jako źródła zasilania np. dzwonka, fotokomórek, lampy ostrzegawczej czy wideodomofonu. Ważne jest aby instalacja napędu do bramy nie wiązała się z niepotrzebnym bałaganem na terenie naszej posesji (demontaż kostki brukowej czy rozkopywanie trawnika)
Zawsze jednak warto ułożyć kabel pomiędzy końcowymi słupkami montującymi bramę.
W przypadku bram skrzydłowych to konieczność ze względu na zasilanie siłownika skrzydła w napędach do bram tego typu.
Jeżeli nie dysponujemy dostępem do prądu do zasilania napędu do bramy możemy wykorzystać niewielką baterię słoneczną (np. 5W) oraz akumulator żelowy (np. 5Ah). Większość napędów do bram skrzydłowych zasilanych jest bowiem niskim napięciem i nie wymaga dużej mocy.
Wymiary i waga – jaki napęd do bramy z uwzględnieniem tych parametrów
Standardowo waga bram skrzydłowych to 20 do 50 kg dla jednego skrzydła. Istotne znaczenie ma czy brama jest pełna czy przewiewna (chodzi w tym miejscu o ilość sztachet).
Standardowa waga bramy garażowej to 50 kg.
Waga bramy przesuwnej to 150 do 200 kg.
Dlaczego to jest istotne? Moc napędu do bramy powinna zostać dopasowana do jej ciężaru. Zasada jest następująca: im brama jest cięższa tym szybszy powinien być napęd do bramy.
Funkcje napędu do bramy
Funkcje, które zwiększają żywotność napędu do bramy:
- miękki start i stop (zwiększają żywotność części mechanicznych)
- zabezpieczenia przeciw-przeciążeniowe
- wejście awaryjne w przypadku braku prądu
- lampy/lampa ostrzegawcza
- praca napędu do bramy na niskim napięciu
Funkcje, które można wybrać opcjonalnie (można z nich zrezygnować z uwagi na budżet)
- uruchamianie zewnętrzne (np. z przycisku lub klawiatury)
- akumulator podtrzymujący w przypadku braku napięcia w sieci
- automatyczne zamykanie bramy po czasie
- furtka (otwieranie tylko jednego skrzydła bramy)
- elektrozamek (zbędna w większości przypadków)
- otwieranie kluczykiem (w wypadku braku prądu)